Babócsai iskola infrastrukturális fejlesztési támogatása – vizsgálati összefoglaló

Cikk publikálásának ideje:

Bejelentés alapján a Hatóság elvégezte a Kaposvári Tankerületi Központ EFOP-4.1.2-17-2017-00032 azonosító számú, „Infrastrukturális fejlesztés a Gábor Andor Általános Iskolában” elnevezésű projektjével kapcsolatban indított vizsgálatot. A vizsgálat eredményének tükrében az Integritás Hatóság javasolja, hogy a projektben még nem folyósított mintegy 800 millió forint ne kerüljön kifizetésre.

Célvizsgálat: EFOP-4.1.2-17-2017-00032 sz. „Infrastrukturális fejlesztés a Gábor Andor Általános Iskolában” projekthez nyújtott támogatás ellenőrzése

A támogatott szervezet: Kaposvári Tankerületi Központ

Helyszín: Babócsa, Somogy vármegye

Projektösszeg: 1,822 milliárd forint

Elvárt megtakarítás: 800 millió forint

Áttekintés

Az Integritás Hatósághoz 2023. március 3-án érkezett bejelentés alapján a Hatóság elvégezte a Kaposvári Tankerületi Központ EFOP-4.1.2-17-2017-00032 azonosító számú, „Infrastrukturális fejlesztés a Gábor Andor Általános Iskolában” elnevezésű projektjével kapcsolatban indított vizsgálatot. A vizsgálat eredményének tükrében az Integritás Hatóság javasolja, hogy a projektben még nem folyósított mintegy 800 millió forint ne kerüljön kifizetésre.

A Kaposvári Tankerületi Központ Babócsán általános iskola infrastrukturális fejlesztési projektre európai uniós és hazai forrásokból 2019 és 2022 között, több részletben összesen 1,822 milliárd forint támogatást nyert el. A beruházás az Integritás Hatóság vizsgálatának lezárásának időpontjáig nem valósult meg. A projekt folyamán az elnyert 1,822 milliárd forint támogatásból közel 1 milliárd forint kifizetésre került. Ebből mintegy 700 millió forinttal a Támogatott a Hatóság vizsgálatának lezárásáig nem számolt el. A 700 millió forintból mintegy 423 millió forint olyan biztosíték nélkül utalt előleg, amelyet olyan szállítók kaptak, amelyek azóta felszámolás alá kerültek.  

A Hatóság a vizsgálati eljárása során megismert információk alapján megállapította a projekt tekintetében az „Általános Szerződési Feltételek az operatív programok keretében támogatásban részesített kedvezményezettekkel kötendő támogatási szerződésekhez” című dokumentumban foglalt előírások megsértésének gyanúját. A támogatott projekt megvalósításának meghiúsulása hátrányosan érinti az európai uniós költségvetéssel való hatékony és eredményes pénzgazdálkodást.

Intézkedés

A Hatóság az Eufetv. 24. § (3) bekezdése alapján eljárást kezdeményez. A Hatóság a feltárt szabálytalansági gyanú kapcsán felhívja a Miniszterelnökséget, mint az érintett Irányító Hatóságot szabálytalansági eljárás lefolytatására, amelynek keretében különösen:

  • vizsgálja meg és véleményezze, hogy a helyi igények ismeretében a támogatási döntést megelőző értékelési eljárás során megfelelő és szükséges volt-e a projekt,
  • véleményezze, hogy a támogatás odaítélésekor az esetleges összeférhetetlenségi helyzetek megfelelően ellenőrzésre kerültek-e,
  • végezze el a közbeszerzési eljárások megfelelőségének vizsgálatát, és a vizsgálat során külön vegye figyelembe, hogy mindkét eljárás eredményeként olyan cég került nyertesként kiválasztásra, amelyekkel az előleg kifizetését követően nem teljesítés miatt a szerződések felmondása vált szükségessé,
  • értékelje és vizsgálja felül a szállítói előlegek biztosíték nélküli kifizetésének gyakorlatát, valamint ennek hatását építse be és mutassa be, saját kockázatértékelési mechanizmusába,
  • végezze el a műszaki ellenőr és a projektmenedzsment tevékenységének szakmai felülvizsgálatát, ideértve az építési napló bejegyzéseinek elemzését is,
  • vizsgálja meg, hogy a kedvezményezett magatartása minden tekintetben jogszerű volt-e,
  • vizsgálja meg, hogy a támogatási kérelemben szereplő támogatási összeg és a megítélt többletforrás tekintetében az elszámolható költségek alátámasztása milyen módon került vizsgálatra, értékelésre,
  • vizsgálja meg, hogy az igazságügyi szakértő által adott vélemény megfelelő és független volt-e,
  • vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy a projekt mellé egy független műszaki ellenőrt rendeljen, akinek a jóváhagyása nélkül kifizetések nem történhetnek,
  • továbbá vizsgálja meg a támogatási szerződéstől történő elállás lehetőségét, mely vizsgálat során az összes releváns körülményt mérlegelje.

Az Eufetv. 25. § (4) bekezdésében foglaltaknak megfelelően a Hatóság felszólítja az Irányító Hatóságot, hogy a szabálytalansági eljárás során folyamatosan, de legalább 30 naponként adjon tájékoztatást, és ahol releváns/szükséges, azt okiratokkal támassza alá.

Az Irányító Hatóság által elvégzett vizsgálat megállapításairól, illetve a problémakörök elemzését követően a szükségesnek vélt egyedi, vagy rendszerszintű eljárásrend változtatásokról a Hatóság tájékoztatást kér.

Ajánlás

A Hatóság javasolja az Irányító Hatóság részére, hogy bizonyos összeghatárt elérő építési projekt esetén írja elő független műszaki és/vagy pénzügyi szakértő igénybevételét a felmerülő költségek elszámolhatóságának biztosítása és az építési beruházások esetében fennálló a pénzügyi, műszaki – kivitelezési jellegű kockázatok minimalizálása érdekében.

A Hatóság javasolja továbbá, hogy a projektmenedzsment költségek mellett a szakmai vezetők költsége is csak a projektek műszaki-szakmai előrehaladásának arányában legyenek elszámolhatóak.

A beruházás jelenlegi állapotáról fotók itt tekinthetők meg.