IH_III_59_2023 számú vizsgálat lezárása – a lombkoronasétány-projektek rendszerszintű vizsgálata

Cikk publikálásának ideje:

Rendszerszintű vizsgálatot folytatott az Integritás Hatóság „Az erdei ökoszisztémák térítésmentesen nyújtott közjóléti funkcióinak fejlesztése” című felhívás keretében benyújtott európai uniós pályázatok vonatkozásában: ez a felhívás a „lombkoronasétány pályázatok” révén ismert. A programhoz rendelkezésre álló teljes forrás 1,61 milliárd Ft.

A Hatóság a támogatási program teljes folyamatát megvizsgálta a pályázati kiírástól az irányító hatóság tevékenységén és a lombkorona sétányok megvalósításán keresztül a számlák benyújtásáig.

A Hatóság a folyamat minden fő állomásán súlyos szabálytalanságokat talált, amelyekről megállapította, hogy sértik az európai uniós támogatások felhasználásra vonatkozó előírásokat.

A Hatóság a fentiek miatt feljelentést tesz ismeretlen tettes ellen a Btk. 396. §-a szerinti költségvetési csalás bűntette, a Btk. 420. §-a szerinti versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban bűntette, valamint a Btk. 345. §-a szerinti hamis magánokirat felhasználásának a vétsége miatt. Emellett versenyfelügyeleti eljárás megindítását kezdeményezi a Gazdasági Versenyhivatalnál, valamint felszólítja az irányító hatóságot szabálytalansági eljárások lefolytatására.

A megállapítások röviden:

  • A kedvezményezettek nagy csoportja között fennáll az összejátszás gyanúja: a pályázók nagy része 2 vármegyére (Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg) korlátozódva, azonos tartalmú támogatási kérelmeket nyújtott be, megegyező projektleírással, műszaki tartalommal, tervezővel és kivitelezővel, gyakorlatilag ugyanolyan összköltségvetéssel és hasonlóan jelentős mértékben túlárazva a projekteket.
  • Már a pályázati kiírás is szabálytalan volt, a folyamatból pedig hiányoztak az ellenőrzési mechanizmusok, kontrollok. A kiírás a kezdeti helyes iránytól eltérve, több módosítás után végül úgy került publikálásra, hogy csak a pályázók egy szűk körének kedvezett.
  • Az irányító hatóság nem alakított ki objektívan elbírálható értékelési keretrendszert. Gyakorlatilag nem voltak olyan tényszerűen elbírálható mérőszámok, amelyek alapján összehasonlítható lett volna a pályázatok szükségessége vagy létjogosultsága.
  • Sérülhetett az egyenlő bánásmód elve is, mivel a pályázókat egyenlőtlen feltételek teljesítése elé állították például a hiánypótlási lehetőséggel vagy annak hiányával.
  • Az Integritás Hatóság vizsgálata feltárta azt is, hogy a támogatás nyertesei a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzések során vélhetően korlátozták a versenyt.

„Még egy ilyen kiírás mellett is lehet jót, jól tenni. Erre megvalósult példa a gyöngyösi önkormányzat projektje, ami láthatóan a kiírás alapelgondolásának megfelelően lett megvalósítva. A visszavont pályázatok között is több olyat találtunk, amelyeket kifejezetten sajnálhatunk, hogy nem valósítottak meg. Ilyen például a Zalaerdő Erdészeti Zrt. vagy az Ugodi Erdőbirtokossági Társulat pályázata”, tette hozzá Biró Ferenc, az Integritás Hatóság elnöke.

Az átfogó vizsgálat eredményeinek komplexitása miatt a Hatóság elkészítette a vizsgálati jelentés itt elérhető, részletes, illusztrált összefoglalóját. Az ebben található fotók, amelyeket az Hatóság munkatársai készítettek, árulkodnak a kivitelezés minőségéről és ár/érték arányáról is.