III_97_1_2023 sz. vizsgálat lezárása – infrastrukturális beruházások és gyümölcsfeldolgozó építése Tolna megyében

Cikk publikálásának ideje:

Az Integritás Hatóság hivatalból vizsgálatot indított három Tolna vármegyei vállalkozás két GINOP (az EU vállalkozásfejlesztési programja) és két Vidékfejlesztési Programban (VP) nyertes projektjével kapcsolatban. A három vállalkozás a négy projekt eredményeképp összesen 1,3 milliárd Ft támogatásban részesült.

GINOP infrastrukturális beruházások

Két vállalkozás CNC gépek beszerzésére és infrastrukturális beruházásra irányuló projektjei, illetve a társaságok tulajdonosi köre között átfedések mutatkoznak. A vállalkozások az ügyvezetői és a tulajdonosi szerkezetük alapján azonos érdekeltségi körhöz tartoznak, azok ügyvezetői vélhetően rokoni kapcsolatban állnak.

A Hatóság a Gazdaságfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság közreműködésével előre be nem jelentett helyszíni ellenőrzést folytatott le a Tolna vármegyei gyártócsarnoknál, amely mindkét GINOP projekt megvalósítási helyszínéül szolgál.

A Hatóság megállapította, hogy a két cég fémipari munkálatokat érintő működése teljesen összefonódott. Megállapítást nyert továbbá, hogy 2023-ban az összes, projektben szereplő gép csak az egyik vállalkozás részére termelt. Alapos a gyanú, hogy a főprofil szerint építőipari tevékenységgel foglalkozó vállalkozás CNC gépek beszerzésére irányuló pályázatának célja – azt a látszatot keltve, hogy a gépeket saját használatra szerzi be – csupán az azonos érdekeltségi-tulajdonosi körhöz tartozó másik vállalkozás eszközparkjának közvetett bővítése volt.

VP gyümölcsfeldolgozó beruházás

A GINOP projektek megvalósítási helyszíne mellett folyamatban van az azonos családi érdekeltségi körrel rendelkező vállalkozások gyümölcsfeldolgozó építésére irányuló, a Vidékfejlesztési Programban támogatott és megegyező műszaki tartalommal rendelkező két projektje is.

A Hatóság megállapította, hogy a két kedvezményezett a VP felhívás célterületén (gyümölcs és zöldség feldolgozás) korábban nem tevékenykedett, a két projekt azok főbb jellemzői mentén (pl. műszaki leírás, projektcél, alapanyag beszállítók, felvásárlók, kivitelező alvállalkozó stb.) teljes azonosságot mutat, illetve azok egymás szomszédságában, egy közösen elkerített területen valósulnak meg, továbbá a két kedvezményezett tulajdonosai között rokoni kapcsolat áll fenn.

A Hatóság megállapította, hogy a kapcsolódó felhívás megengedő és nem kellően lehatároló feltételeket határoz meg, amelyek túlzottan nagy mozgásteret adnak a támogatást igénylők lehetséges körére és az általuk megvalósítható projektekre vonatkozóan is. Így nem csak a ténylegesen mezőgazdasági tevékenységet végző, több éves szakmai tapasztalattal rendelkező vállalkozások lehetnek jogosultak támogatásra, hanem a területen korábban nem tevékenykedő, akár frissen alakult vállalkozások is. A felhívás az összefüggő tulajdonosi körbe tartozó vállalkozások kapcsán sem tartalmaz megkötéseket.

Felmerül a gyanú, hogy a beszerzést célzottan irányították, az ajánlatok nem tükrözik a valós költségeket. A Hatóság megállapította, hogy az azonos műszaki tartalommal bíró projektekre beadott, azonos ajánlatadóktól származó ajánlatok között jelentős eltérés mutatkozik, illetve mindkét, a jelentés tárgyát képező VP-s projekt esetében azonos a kivitelező alvállalkozó.

A fentiek kivizsgálására az Integritás Hatóság szabálytalansági eljárások lefolytatására kötelezte az irányító hatóságot.