Szálkai infrastrukturális beruházások – vizsgálati összefoglaló

Cikk publikálásának ideje:

Az Integritás Hatóság a Tolna megyei Szálka községben zajlott három, európai uniós forrásból támogatott fejlesztéssel kapcsolatban folytatott le vizsgálatot bejelentések nyomán. A beruházásokra a település önkormányzata összesen 316 316 560‬ forint EU-támogatást nyert el. A vizsgálat során felmerült, hogy a beruházások nem a közösségi érdekeket, hanem a magánérdekeket szolgálják.

Az egyik projekt esetében a polgármester EU-s forrásból megvalósított és finanszírozott jövedelemtermelő vállalkozásának (strand üzemeltetése) tényleges profitnövelése a cél, a másik két, összefüggő projekt esetében pedig egy amúgy indokolatlan vízelvezető megépítése helyett egy Natura 2000 terület melletti elő közművesítésről lehet szó, amely során a projekt megvalósítása, vagyis a földút szilárd beton burkolattal történő fejlesztése a közeli kapcsolódó ingatlanok esetében értéknövelő tényező. Így a beruházás eredményeként az „út” környezetében lévő ingatlanok tulajdonosai vagyoni előnyhöz juthattak/juthatnak.


Vízrendezési projektek


A Pályázati Felhívások célja a TOP-2.1.3-15-TL1-2019-00057 sz. „Szálka község vízrendezése – III. ütem” és a TOP-2.1.3-16-TL1-2021-00020 sz. „Szálka község belterületi vízrendezés IV. ütem” elnevezésű projektek kapcsán, hogy a kivitelezéssel a települések belterületi csapadékvíz elvezetési rendszereit fejlesszék, többek között a környezeti káresemények megelőzése, az ár-, belvíz- és helyi vízkár veszélyeztetettségének csökkentése érdekében. Ennek érdekében vápás vízelvezető építésére igényelt támogatást a község. Azonban sem a projektet indokoló vis major dokumentumok (2010-ben csupán 5 millió forintot költöttek kármentesítésre), sem a Közép-dunántúli Területi Vízgazdálkodási Tanács Szakmai Bizottságának határozata nem támasztja alá, hogy a projekt megvalósítása szükséges lenne.
Az Integritás Hatóság által feltárt információk és a projekt tartalmának ismerete alapján, a vápás vízelvezető építésének fő funkciója és célja nem védelmi célokat szolgál, hanem a közútfejlesztés, azaz a földes út szilárd beton burkolattal történő ellátása és a terület elő-közművesítése is, ami nem elszámolható költség. Felmerülhet a gyanúja annak, hogy a III. ütemben megépült út és a IV. ütemben tervezett út építése magánérdekeket szolgál, nem pedig Szálka Község közösségének érdekét A környéken ugyanis több telket érintően telekalakítási eljárást indítottak, az így létrejött telkek a dublini székhelyű ATVA Properties Limited társaság tulajdonába kerültek 2021 nyarán. Ha az elő-közművesítés és a további tervekben szereplő beton utak a tervezettek szerint megvalósulnak, úgy a fejlesztés hatására az ott elhelyezkedő telkek, ingatlanok értéke várhatóan lényegesen emelkedni fog.

Strand fejlesztése


Az Integritás Hatóság a bejelentésben szereplő Szálkai Strand infrastrukturális fejlesztése I. ütem elnevezésű projektet is megvizsgálta, amelynek célja az elnyert pályázat szerint a strand partjának műszaki védelme. A projekt megvalósítási helyszínei az Önkormányzat tulajdonában álló tó és a strand és kemping területe, utóbbinak a tulajdonosa a Szálkai Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.
Szálka község polgármestere és családjának tulajdonában van a Szálkai Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. (a cég rövidített elnevezése: SZÁLKA Kft., cégjegyzékszám: 17 09 001949).
2021-ben Szálka Község Önkormányzata bérbe adta a tavat a Szálka Kft-nek. A bérleti szerződés sem az Irányító Hatóság által megküldött dokumentumok között, sem az önkormányzat honlapján, sem az EUPR rendszerben nem fellelhető. Az Integritás Hatóság nem tudta megállapítani a szerződésben szereplő bérleti díj és az ebből szerzett bevétel értékarányosságát. Ezen tények alapján felmerülhet a gyanú, hogy a projekt valódi célja nem a strand partjának műszaki védelme, hanem a strandnak, mint a vízterülettel közvetlenül határos ingatlan értékének növelése és ezzel együtt a polgármester tulajdonában álló vállalkozás által megtermelt profit növelése.
A strand használata belépődíj köteles, azonban a belépőjegydíjak nem a Szálka Község Önkormányzatának a bevételét képezik, hanem a Szálkai Szolgáltató és Kereskedelmi Kft.-t illetik. A beruházással létrehozott vagyon bérbe adásához szükséges Irányító Hatóság előzetes jóváhagyása nem áll rendelkezésre.
Mindegyik projekt esetén olyan cég végezte a tervezési munkákat (A.G. Projekt Bt.), amelynek tekintetében összeférhetetlenség áll fenn egy képviselő-testületi tag vonatkozásában.

Intézkedések


A fentiek okán az Integritás Hatóság elrendelte Szálka Község Önkormányzata által „Szálka község belterületi vízrendezés IV. ütem” tárgyban indított közbeszerzési eljárás 50 napra történő felfüggesztését.
A TOP-1.2.1-15-TL1-2019-00026 sz. „Szálkai Strand infrastrukturális fejlesztése I. ütem” elnevezésű projekt kapcsán a vizsgálat során megállapítottak miatt fennállhat az uniós támogatási forrás el nem számolhatósága kockázata, ezért felmerülhet a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (továbbiakban: Btk.) 396. § (7) bekezdése szerinti költségvetési csalás bűntettének a megállapíthatósága és a Btk. 345. § szerinti hamis magánokirat felhasználásának a vétsége.
Az Integritás Hatóság feljelentést tesz a Nemzeti- Adó és Vámhivatalnál költségvetési csalás büntette és hamis magánokirat felhasználásának vétsége miatt ismeretlen tettes ellen.
Mindhárom projekt kapcsán az Integritás Hatóság eljárást kezdeményez és felhívja az Irányító Hatóságot az alábbiakra:

  • mindhárom projekt esetében folytasson le szabálytalansági eljárást az összeférhetetlenség tekintetében
  • a „Szálkai Strand infrastrukturális fejlesztése I. ütem” projekt kapcsán ellenőrizze, hogy Kedvezményezett magatartása mennyire támogatta a projektcélok megvalósulását, illetve mennyiben segítette Szálka Község Önkormányzata polgármestere és hozzátartozója által tulajdonolt, képviselt Szálka Kft. érdekeit, valamint vizsgálja meg a Szálka Kft. és az Önkormányzat között fennálló bérleti szerződést
  • vizsgálja meg, hogy a Szálka község belterületi vízrendezés IV. ütem” tárgyban megindított és a Hatóság által felfüggesztett közbeszerzési eljárás tárgyát képező építési beruházás megfelel-e a Felhívás feltételeinek, továbbá a műszaki szükségesség és indokoltság alátámasztott-e
  • a fentiek figyelembe vételével vizsgálja meg a Támogatási Szerződéstől történő elállás lehetőségét „Szálkai Strand infrastrukturális fejlesztése I. ütem” és „Szálka község belterületi vízrendezés IV. ütem” projektekben
    Az Integritás Hatóság emellett több ajánlást is megfogalmaz az Irányító Hatóság számára, hogy az uniós forrásokból megvalósított projektek szabályosan valósuljanak meg.